Valtra presenterar en biogastraktor som drivs med en sexcylindrig SCR-motor Pressmeddelande

13.11.2011

På Agritechnica presenterar Valtra T133 HiTech-biogastraktorn som drivs med en sexcylindrig SCR-motor.

Valtra T133 Dual Fuel är den första traktorn som kombinerar användningen av biogas med ren SCR-teknik. Den nya traktorn är en utveckling av Valtras biogasprojekt. Den första testtraktorn – en fyrcylindrig N101 HiTech – lanserades sommaren 2010. Biogasmodellen N101 har fått så positiva testresultat att Valtra vill utveckla den här tekniken ytterligare och anpassa den för användning i andra traktormodeller.

T133 Dual Fuel-modellen drivs både med biogas och diesel. I biogasläget produceras cirka 83 procent av effekten med biogas och 17 procent med diesel eller biodiesel. Det behövs en liten mängd diesel för att antända biogasen i cylindrarna. I dieselläge fungerar motorn som en traditionell dieselmotor. Naturgas för fordon kan också användas som bränsle. Dubbelbränslemotorn är inte bara mer flexibel än motorer som endast drivs med gas, utan även betydligt mer effektiv.

Från och med nästa år måste alla traktorer i den här storleksklassen utrustas med ett SCR-system eller liknande teknik för att rena avgasutsläppen. SCR-systemet sprutar  in AdBlue i avgaserna, vilket minskar utsläppen till den nivå som krävs enligt senaste standard Steg 3b. Eftersom Valtra är en pionjär inom användningen av biobränslen utvecklar företaget kombinerade Dual Fuel- och SCR-tekniker som ska uppfylla framtidens kommande krav.

Valtras T133- och N111-biogastraktorer liknar standardtraktorer när det gäller egenskaper, utrustning och prestanda. Bränslekostnaden för biogastraktorer är cirka 10 till 40 procent lägre jämfört med standardtraktorer. När Valtra Dual Fuel-traktorer drivs med biodiesel och biogas körs de helt med hjälp av förnybara energikällor.

Gastuberna är placerade på ett säkert ställe i traktorns ram. Tuberna kan innehålla 170 liter gas vid ett tryck på 200 bar. Den här mängden motsvarar cirka 30 liter diesel och räcker för 3 till 5 timmars arbete. Extra tuber finns som tillval. Dieseltanken rymmer 165 liter och AdBlue-tanken 27 liter, precis som på vanliga T133.

Valtra T133 SCR Dual Fuel  Diesel  Biogas 
Max. effekt, kW / varv/minut 104/2000  104/2000 
Effektförstärkning 112/2000  112/2000 
Max. vridmoment, Nm / varv/minut 580/1500  580/1500 
Effektförstärkning 630/1500  630/1500 
Diesel/gas, förhållande 100%/0%  17%/83% 


« Tillbaka till översikt