År 2005 lanserades Valtra N-serien för första gången på Agritechnica. Nu, 20 år senare, firar vi jubileet genom att blicka tillbaka på två decennier av utveckling, innovation och framgång – en resa som gjort N-serien till Valtras mest framgångsrika traktorserie någonsin.
De fyracylindriga pionjärerna – tiden före N-serien
Valtra har alltid varit kända för sina starka fyracylindriga traktorer. Redan 1972 kom modellen 702S med 91 hästkrafter, den var då den mest kraftfulla fyracylindriga traktorn som fanns, men den syntes mest på gårdarna i Finland.
Tio år senare tog Volvo BM Valmet 805 fyracylinderns historia vidare till hela Norden. Under 1990-talet expanderade Valmet ut i Europa och vidare ut i världen. 6000-serien blev då en riktig klassiker, särskilt modellen 6400, som tillverkades i hela 17 år.
Mot slutet av 90-talet ökade kraven på både miljö och komfort. Nästa steg blev därför den helt nya N-serien, som hade sin världspremiär på Agritechnica år 2005. Sedan dess har över 65 000 N-traktorer rullat ut från fabriken i Suolahti.
Att hitta rätt koncept
N-serien var inte den första arvtagaren till 6000-serien. Innan dess fanns både C-serien och M-serien, men ingen av dem hittade in i lantbrukarnas hjärtan. C-serien var för kompakt, medan M-serien blev för lång.
Lösningen blev en lyckad kombination, ett mellanting som tog det bästa från båda modellerna. Det innebar bland annat ett avsked till den integrerade bränsletanken i chassit, men många uppskattade de moderna funktionerna som följde med.
N-serien erbjöd från start fyracylindriga motorer med med modern common rail-insprutning, programmerbar transmission, hydraulik med flera valmöjligheter samt fjädrad hytt och framaxel som tillval. Serien inleddes med Classic- och HiTech-modeller, medan Advance med lastkännande hydraulik kom något senare. Modellnumreringen började nu med siffran 1. Redan år 2008 ersattes den minsta modellen N91 av N82 och N92. Den så kallade ”Small N” använde framvagnen från A-serien, vilket innebar att den saknade framaxelfjädring. Den erbjöds endast med den traditionella HiTech-transmissionen.
Snabb utveckling av N-serien
Utvecklingen under de första åren gick snabbt. Redan 2009 började produktionen av de större modellerna i den så kallade andra generationen: Versu med femstegad powershift och Direct med Valtras egen steglösa transmission (CVT). Modellerna hade avancerad elektroniskt styrd hydraulik och till skillnad från föregångaren Advance hade de nya modellerna separata oljesystem för hydraulik och transmission. Den lösningen, tillsammans med möjligheten till större hydraulpumpar, uppskattades av användarna.
På Agritechnica 2011 presenterades den tredje generationens N-serie, som uppfyllde de nya utsläppskraven enligt Stage IIIB. Traktorerna använde SCR-teknik med AdBlue som katalysator för att minska kväveoxidutsläppen. Samtidigt fick traktorn ett modernare utseende, även om chassi och transmission till stor del byggde vidare på tidigare modeller.
Den nya frontkonstruktionen, med helt integrerad frontlyft och frontlastare, gjorde modellerna betydligt smidigare. Året därpå öppnades också Valtra Unlimited Studio, där kunder kunde skräddarsy sina traktorer.
Senare återintroducerades även Valtra X, de ledade modellerna i den tredje generationen av N-serien. Trots att de var välkända och efterfrågade blev försäljningen begränsad och serien togs bort ur sortimentet. Även det prisbelönta tillvalet Valtra LH Link, en fabriksmonterad, svängbar frontlyft, fick bara en kort livstid.
Tre cylindrar men fem powershiftsteg
Kort efter att de större modellerna lanserats förnyades även de mindre modellerna helt. De utrustades med 3,3-litersmotor, från AGCO Power och det här var faktiskt enda gången som trecylindriga motorer användes i N-serien. Modellerna N93 och N103 hade något måttlig motoreffekt, och de kunde inte utrustas med frontkraftuttag. Därför blev försäljningen inte särskilt stor i Centraleuropa, men tack vare sin rörlighet och enkelhet blev de smidiga traktorerna med den sluttande motorhuven väldigt populära i Norden.
Samtidigt introducerades HiTech 5 i de mindre N-modellerna. Det innebar fem powershiftsteg i stället för tre, och all växling sköttes elektroniskt utan några spakar. Samma lösning erbjöds snart även i de fyracylindriga modellerna N113 och N123. Den större N143 med sin 4,9-litersmotor fortsatte däremot med den beprövade HiTech 3. Toppmodellerna Versu och Direct omfattade vid den här tiden N143 och N163, och lite senare tillkom även N123, främst på begäran från den franska marknaden.
Fjärde och femte generationen Valtra N-serie – kraftfull och följsam
Det dröjde inte länge innan det var dags för en större uppdatering. Fjärde generationens N-serie, med helt ny hytt och ett uppdaterat utseende, presenterades året efter lanseringen av fjärde generationens T-serie. Serieproduktionen startade 2016 och modellprogrammet bestod av sex traktorer med liknande storlek och design, alla med fyracylindriga motorer. Introduktionen sammanföll med införandet av EU:s Stage IV-utsläppsstandard.
De mindre modellerna N104–N124, utrustade med AGCO Power 4,4-litersmotor, fanns endast med HiTech 5-transmission. Det var också de sista modellerna som kunde utrustas med den välkända HiTrol-turbinkopplingen, ett mycket uppskattat tillval i Norden, men i stort sett okänt i länder som Spanien och Frankrike. När det blev dags att uppfylla den nya Stage V-standarden, tog den mer kompakta femte generationens G-serie över effektklassen. När produktionen av de mindre N-modellerna avslutades 2020, var det därför också dags att ta farväl av HiTrol efter mer än 30 år i tjänst.
De tre större modellerna, N134–N174, fick också en ny kombination av funktioner i Active, som LS-hydraulik med mekaniska reglage, och den blev snabbt populär. Dessa modeller, utrustade med AGCO Power 4,9-litersmotor, har uppdaterats flera gånger sedan lanseringen. År 2019 uppgraderades de stegvis till Stage V, och framaxelfjädringen ändrades från hydraulisk till pneumatisk Aires-fjädring.
År 2021 gick N-serien över från fjärde till femte generationen, med en rejält uppdaterad hyttinteriör. Samtidigt uppdaterades programvaran för att uppfylla EU:s RMI-förordning. Utvändigt märktes förändringen bland annat på de nya standardmonterade varselljusen.
Under flera år har den största modellen varit den mest populära. I dag säljs 42 procent av N-serierna i femte generationen med den steglösa Direct CVT-transmissionen, vilket är något mer än Active-modellerna, som är näst populärast.
De senaste tjugo åren har N101 varit den mest sålda modellen, med 6 400 tillverkade exemplar, även om N175 är på god väg att komma i kapp. Valtra N-serien är nu starkare, smartare och mer steglös än någonsin tidigare.
Världens största lantbruksmässa, Agritechnica, visas en Valtra N175 Direct med anpassningen Valtra Unlimited.
Vill du se den själv? Nu kan du Förhandsregistrera dig för ett besök hos Valtra på Agritechnica och få en jubileumsgåva.
Kan du inte ta dig till mässan i Tyskland?
Kontakta din lokala Valtra-återförsäljare hos Lantmännen Maskin och boka en demonstration av den femte generationens N-serie.