AGCO Power-motorer är kända för sin hållbarhet, effektivitet och extremt starka vridmoment och har varit kraftkällan i Valtras traktorer i över sjuttio år.
DE AVANCERADE MOTOREGENSKAPERNA SÄKERSTÄLLER ATT TRAKTORER FRÅN VALTRA ÄR PÅLITLIGA OCH UPPFYLLER DE SENASTE UTSLÄPPSNORMERNA UTAN ATT ÖKA DRIFTSKOSTNADERNA.
Valtra var den första tillverkaren som införde ett SCR-system på jordbrukstraktorer.
Valtra var den första tillverkaren som införde ett SCR-system på jordbrukstraktorer.
Valtras SCR-system är ett mycket effektivt system för efterbehandling. En lösning av urea och vatten kombineras externt med avgaserna. Det blandas inte med bränslet, och lösningen hålls i en ytterligare separat tank.
Genom att eliminera skadliga kväveoxidutsläpp kan förbränningen i motorn göras effektivare med fyrventilsteknik och högre insprutningstryck. Effektiv förbränning innebär också förbättrad bränsleförbrukning - med upp till 10 % jämfört med tidigare motorer. SCR-tekniken som används av Valtra utnyttjar en kombination av dieseloxideringskatalysator (DOC) och selektiv katalytisk reduktion (SCR).
Noggrann placering av komponenter och deras optimala storlek (en kombination av två olika typer av katalysator) gör det möjligt att hålla storleken på traktorn kompakt.
Valtras SCR-motorer använder endast ren luft, vilket förlänger motorns livslängd. Dessutom kan användningen av AdBlue betala sig själv genom förbättrad bränsleeffektivitet
Valtra var först med att lansera EcoPower-konceptet för traktorer. Genom att utnyttja AGCO Powers robusta motorer med högt vridmoment kan Valtras traktorer arbeta effektivt vid låga varvtal. Denna lågvarvsfilosofi är fortfarande en kärnfunktion i våra traktorer av sjätte generationen.
Jämfört med standardmotorer har varvtalet sänkts med upp till 400 rpm, samtidigt som maximalt vridmoment bibehålls inom detta varvtalsområde. Resultatet är en bränslebesparing på upp till 10 %.
Det låga tomgångsvarvtalet bidrar till ökad säkerhet, lägre bränsleförbrukning, minskat motorslitage och en behagligare ljudnivå.
En av Valtras smarta innovationer – låg tomgång – är standardutrustning. När föraren stannar traktorn och drar handbromsen, sänks motorvarvtalet automatiskt till endast 650–700 rpm.
Den trecylindriga 3,3-liters AGCO Power MBTN-D5-motorn levererar en maxeffekt på 95 hk och upp till 355 Nm i vridmoment.
Motorn är mycket responsiv redan vid låga varvtal tack vare en elektrisk wastegate. Funktionen Superstart ökar automatiskt motorvarvtalet vid start för att ge en smidig och pålitlig start, även under belastning.
Den kompakta motorns bidrar till en mindre motorhuv, vilket ger föraren bättre sikt.
Avgasreningssystemet enligt Steg V är placerat under hytten för optimal sikt. Systemet inkluderar DOC, DPF och SCR med AdBlue. Eftersom motorn inte använder avgasåterföring (EGR), hålls drifttemperaturen lägre och förbränningen renare – vilket bidrar till lägre servicekostnader.
Den fyracylindriga 4,4-liters AGCO Power 44 MBTN-D5-motorn levererar en maxeffekt på 145 hk med boost, samt upp till 560 Nm i vridmoment.
Motorn är mycket responsiv vid låga varvtal tack vare en elektroniskt styrd wastegate, som optimerar turbotrycket för bättre kraft och snabb respons. Funktionen Superstart höjer automatiskt motorvarvtalet vid start, vilket ger en jämn och säker start även under belastning.
Den kompakta motorn möjliggör en mindre motorhuv, vilket ger föraren bättre sikt i körriktningen.
Steg V-avgasreningssystemet är placerat under hytten för optimal sikt och arbetsmiljö. Systemet omfattar DOC, DPF och SCR med AdBlue. Eftersom motorn inte använder avgasåterföring (EGR), hålls driftstemperaturen lägre och förbränningen renare – något som minskar både underhållsbehov och servicekostnader.
Tillgängligt för:
Den 4,9-liters AGCO Power 49 LFTN-D5-motorn har en optimal slagvolym i förhållande till sin effekt, vilket gör den till en av de mest bränsleeffektiva motorerna på marknaden.
Motorn är byggd för att prestera under alla förhållanden – från isande kyla på -30 °C till hetta på +45 °C.
Utan avgasåterföring (EGR) hålls motorn svalare och förbränningen renare, i kombination med automatisk ventilspeljustering bidrar det till lägre servicekostnader och minskat underhållsbehov.
De sexcylindriga AGCO Power 66 LFTN-D5 (6,6 liter) och 74 LFTN-D5 (7,4 liter) har en optimal slagvolym i förhållande till sin effekt, vilket gör dem till några av de mest bränsleeffektiva motorerna på marknaden.
Dessa motorer är byggda för att leverera hög prestanda i alla klimat – från -30 °C till +45 °C.
Eftersom motorn saknar avgasåterföring (EGR) hålls temperaturen nere och förbränningen renare. I kombination med automatisk ventiljustering innebär det lägre servicekostnader och längre intervall mellan underhållen.
Tillgängligt för:
Den sexcylindriga AGCO Power 84 LXTN-motorn med 8,4 liters slagvolym har lång slaglängd, vilket ger jämn kraftleverans och lång livslängd.
Motorn har en enkel och smart konstruktion med enkel turbo och utan avgasåterföring (EGR). Det gör att den behöver mindre kylning, går snålare och är mer effektiv i fält.
Självjusterande ventiler bidrar till låga servicekostnader och minskat underhållsbehov.