share

Rätt däcktryck spar bränsle och tid

Dansk forskning styrker tesen 

Är du redo för bättre avkastning, lägre bränsleförbrukning och en tidsbesparing? Testa ett Valtras centrala däckpumpningssystem och VF-däck. Totalt handlar det om en besparing på tusentals kronor varje år.

Testtraktorn hade Bridgestone VF 710/70R42 BS VT-däck bak och VF 600/70R30 BS VT-däck fram.

Studien genomfördes på ett potatisfält, efter skörden, och genomfördes med en fem meters kultivator från Amazone Cenius-kultivator på fem meter. Traktorn hade ytterligare ballast på 1,8 ton fram och hjulvikter bak. Traktorns viktfördelning var 52:48 (statisk) på plats och en idealisk 42:58 (dynamisk) vid dragning. Farthållaren var inställd på 15 km/h och den högsta hastighet som uppnåddes var 13 km/h, vilket innebär att traktorn alltid levererar full effekt.

CTI-systemet för däcktrycksövervakning kan ses i slutet av axeln.

 

Hösten 2023 genomförde Valtra en studie med en Valtra Q305-traktor och Bridgestone VF-däck (Very High Flexion) i Danmark. Traktor installerades med CTIS (Central Tire inflation System) och en 5 meter lång Amazone Cenius 2TXSuper-kultivator. Bränsleförbrukning, arbetshastighet och jordpackning mättes med tre olika däcktryck: 0,6, 1,6 och 2,0 bar.

– Lantbrukare kan alltid ändra däcktrycket med vanliga däck, både på väg och på fält, även utan ett däcktryckskontrollsystem, men de gör det sällan. Fördelen med en CTIS är att den kan användas från

traktorhytten, vilket gör det enkelt att byta däcktryck. VF-däck möjliggör i sin tur stor marginal för justering av däcktrycket, säger Keld Andersen, Agricultural Product Manager hos däcktillverkaren Bridgestone.

Däcktryck så låga som 0,6 bar kan vara farligt, men fungerar bra med VF-däck. Däcken övervakades noggrant under testerna och de varken gled eller föll ihop i kurvor.

Ett däcktryck på 0,6 bar minskar arbetstiden med 1,8 procent jämfört med 1,6 bar.

Jens Christian Jensen som organiserade studien och Sophie Rothaus, som körde traktorn, blev imponerade av resultatet.

 

Mindre bränsle, tid och packning

Vid fältarbete spar ett däcktryck på 0,6 bar ungefär en liter bränsle per hektar, jämfört med tryck på 1,6 bar. På motsvarande sätt sparar högt tryck bränsle vid körning på vägar, men skillnaden är mindre.

– Många lantbrukare vänjer sig vid att köra med samma däcktryck året runt oavsett uppgift. Som agronom kan jag säga att det här inte är det bästa alternativet. Högt däcktryck gör jorden kompakt och minskar avkastningen, säger Jens Christian Jensen, som ledde studien.

Ett däcktryck på 0,6 bar minskar arbetstiden med 1,8 procent jämfört med 1,6 bar, eftersom det är mindre hjulslirning. Vid körning på fältet med ett tryck på 0,6 bar packas jorden ned till ett djup på 52 centimeter, medan jorden vid ett tryck på 1,6 bar packas till ett djup på 63 centimeter. Packning som sker på ett djup av mer än 50 centimeter kan vara permanent, eftersom jorden inte bryts av frost eller jordbearbetning vid ett sådant djup.

– På grund av jordpackningen minskar skördepotentialen med mellan 3 och 5 procent varje år. Genom att använda ett CTIS-system kan lantbrukarna minska den avkastningsförlusten, förklarar Jens Christian.

Om det går att undvika jordpackning ger fältet 1 procent högre avkastning per år, i snitt handlar det om ungefär 210 kronor per hektar.

 

 

Text Tommi Pitenius Foto Valtra arkiv