DEN BÄSTA SERVICEN TILL VARJE KUND
26 maj 2021
En tillförlitlig traktor är ovärderlig för en lantbrukare. Men även en Valtra kan gå sönder - då måste hjälpen finnas där direkt.
En vara som finns på Lantmännen Maskins reservdelslager i Malmö når kunden senast följande morgon och en beställningsvara är i regel på plats inom 24 timmar.
Det 8 300 kvadratmeter stora reservdelslagret ligger i Malmös hamnområde och hanterar 165 000 artiklar, varav 15 procent kommer från Valtra. I snitt plockas och packas ungefär 3 500 orderrader om dagen, under högsäsong upp till 6 000 orderrader, vilket genererar 1 500 leveranskollin varje dag.
– Arbetet måste ske så effektivt som möjligt, styrda i tydliga processer, säger lagerchef Krister Nilsson när han visar runt på reservdelslagret.
– Vi har oerhörda krav på oss, vi ska vara både snabba och korrekta. Det löser vi, vi har en stor känsla för kunderna och vet att det är viktigt att vi levererar deras reservdelar så snart det bara går.
Snabbt och effektivt
Valtras kunder kan räkna med att deras beställning alltid hanteras snabbt och effektivt. En order som kommer in före klockan 16.00 skickas iväg samma dag och levereras efterföljande dag före klockan 07.00, det gäller för kunder i Sverige, Norge och Danmark. Reservdelslagret i Malmö har också öppet för avhämtning så att kunderna kan hämta sina beställda reservdelar mellan klockan 07.00 och 22.00.
– Under högsäsong kan vi ha 100 kunder om dagen som kommer direkt hit och hämtar sina beställda delar. Varje timme en traktor står stilla kostar pengar och det är naturligtvis viktigt att det går snabbt att få tag i reservdelar. Samtidigt är vi också noga med att nå upp till målsättningen att 99,85 procent av de beställningar som lämnar vårt lager ska vara korrekta, förklarar Krister Nilsson.
Runt om i landet finns Lantmännen Maskin på 55 anläggningar med reservdelssäljare som hjälper kunderna att hitta rätt reservdelar. Här kan också kunderna välja att hämta sina beställda reservdelar.
På plats innan frukost
Arbetsgången är effektiv. Från det att en beställning kommer in i handdatorn får medarbetaren hela ordern och den effektivaste pack- och körvägen i sin handdator. Processen är noga framtagen för att spara tid så att kunderna ska få sina reservdelar så snart som möjligt. Totalt finns ungefär tre miljoner artiklar loggade i systemet och när en av Valtras kunder letar efter en vara som hämtas från AGCO:s centrallager i Frankrike går det att följa reservdelen under hela resan.
– Akutordrar får vi i snabba sprintrar, det kommer dagligen två till tre bilar med leveranser. Dessutom får vi in ytterligare två till tre trailers i veckan med artiklar för påfyllning av lagret, berättar Krister Nilsson.
– Vi vill vara snabba, effektiva och leverera den bästa möjliga servicen till alla våra kunder.