share

Volvo BM beredde vägen för Valtra i Nederländerna

Nederländerna är ett liberalt land, men också ett av Europas mest utvecklade lantbruksländer med en förkärlek för ny teknik. Så har det varit i sedan i mitten av förra seklet.

Under sent 1980-tal meddelade den nederländska importören och återförsäl-jarna att Nordic 05-serien inte var rätt traktor för att erövra marknaden i Centraleuropa. Förhoppningarna var stora när 8100-modellen lanserades i slutet av 1990. Busslaster med återförsäljare kom till Elmias lantbruksmässa för att se modellen och en särskild testkörning anordnades i Sverige den hösten.

 

Det är också en anledning till att Volvos traktorer snabbt kunde etableras i landet. När Valmet övertog Volvos traktorverksamhet i början av 1980-talet var Kuiken N.V. importör för Volvo BM i Nederländerna. Företaget var så tidigt ute att det till och med hann importera några gula Valmet-traktorer innan 05-serien lanserades.

Återvinningen av lantburksmark från havet nådde enorma proportioner redan på 1930-talet, och ytterligare områden dränerades så sent som på 1950-talet. Kuiken importerade jordtransportmaskiner för arbetet med infrastrukturutvecklingen och VD H.B. Kuiken har alltid haft ett stort intresse för traktorer. Han glömde aldrig att företaget började med att sälja lantbruksmaskiner.

När lantbruket av de nederländska poldrarna hade finjusterats kunde den årliga hyran för de hektar som lämpade sig bäst för specialodling vara samma som inköpspriset för en hektar i mellersta Finland.

Det är kanske den utmaningen som lade grunden till att de nederländska handlarna ofta är både flexibla och prismedvetna. De betalar inte för onödiga saker och när priset väl har förhandlats börjar de prata om rabatter. I början av 90-talet hade Kuiken en centraliserad inköpsorganisation som även hanterade traktorer. När den finska säljaren så småningom vågade lägga fram sin blygsamma begäran om en prisökning rullade köparen långsamt en cigarett, tände den och såg säljaren rakt i ögonen genom röken och frågade: ”Hur motiverar du den här begäran?”

Valtra-importören har förändrats sedan dess och rökning är inte längre tillåtet på kontoret, men Nederländerna är fortfarande ett liberalt land. Du kan bland annat se den avslappnade attityden i det faktum att traktorer inte behöver registreras, inte ens med EU:s Mother Regulation – förutom om du ska arbeta i ett angränsande land. Sedan flera år tillbaka väntas dock en förändring i den frågan. 

Den stora arbetsbördan – och dess höga kostnad – har gett upphov till avancerad teknik inom lantbruket och det är ett tydligt exempel på marknadsekonomi. Traktorförsäljningen varierar fortfarande mycket från år till år.

Det gör att maskintillverkare verkligen måste anstränga sig för att möta kundernas behov och återförsäljaren i Nederländerna erbjuder sina kunder specialiserade produkt- och tjänsteleverantörer. Eftersom alla invånare pratar engelska finns också en stor efterfrågan på utbildningar och redskaper från andra delar av Europa.

Under 1990-talet tog importören Kuiken även över ansvaret för Belgien och Luxemburg. Dessa länder hade redan gamla importerade Valmet-traktorer men i ganska små volymer. Under 2010-talet överfördes försäljningen av Valtra i Beneluxländerna från Kuiken till Mechan Group som är en importör som AGCO samarbetat med i flera europeiska länder. Mechan har förbättrat Valtras ställning på flera håll i Europa, särskilt i Belgien.

Beneluxländerna har ett nära samarbete. Gränserna är öppna och redan innan euron hade länderna en fast ömsesidig växelkurs, men där upphör i stort sett likheterna.
I Belgien är en enkel och robust sexcylindrig standardtraktor populär, medan man i Nederländerna uppskattar teknik och ett bra effekt-viktförhållande.

 

Text Timo Mattila Foto Valtra arkiv