share

Så testas din Valtra i simulator, labb och på fält

Antti Korolainen och Harri Pietiläinen testar en traktor i det kalla laboratoriet. Traktorn körs på en testbädd medan ingenjörerna bakom glaset studerar resultaten.

Allt förändras, den värld vi lever i, de traktorer vi kör och även produktutvecklingen av framtidens traktorer. Idag används simulatorer i allt högre utsträckning för att testa nya traktorer och deras underenheter. Dessa simulatorer ersätter inte laboratorie- eller fälttest, utan blir ett extra stöd. En traktor som testas i en simulator är mer förbered när den kommer till laboratoriet eller fältet.

Valtras produktutvecklingslaboratorium i Suolahti påminner om Q:s verkstad i filmerna om James Bond. Vid ett besök i vårt utvecklingslaboratorium kan du se utvecklingen av de kommande fem årens traktorteknik – och framöver. I Engineering Centre finns en designstudio, bromsbänkar, ett semi-ekofritt tyst rum, ett kallt rum, saltspraykammare, vibrationsbänkar, stora 3D-skrivare och en hydropulsator som kan vrida sönder en traktor. Den sistnämnda används för att vibrera en traktorram eller en lyftanordning under en längre period på flera månader.

– Simulatorns roll växer hela tiden och vi på Valtra ligger i framkant inom detta område. Med virtuell testning kan vi testa en ny traktor och dess komponenter långt innan vi bygger den första prototypen. När samma test sedan utförs med en verklig transmission, motor eller hytt kan vi sedan använda resultaten för att vidareutveckla och finjustera våra simulatorer, säger teknikchef Henry Palonen.

Den virtuella testningen erbjuder också betydligt mer upprepning än verkliga tester. Testcykeln är mycket snabbare än att till exempel planera en modifiering av en viss modul, beställa delar, montera, köra testerna och sedan finjustera den igen enligt testresultaten. Med prototyper kan detta ta månader eller till och med ett år, jämfört med kanske bara veckor eller dagar med en simulator.

Simulatorn får en allt viktigare roll. Här kan du se hur simulatorn används för att testa vridmomentets styvhet hos en hyttarm.

Parallell i stället för stegvis testning

Att testa enskilda moduler är också effektivare än att testa en hel traktor. Motorn, transmissionen och hytten kan testas samtidigt virtuellt eller i laboratorier. Om alla istället var anslutna till en prototyptraktor skulle motortester behöva vänta tills transmissionstesterna har slutförts, nu kan de testas separat. Trots detta gedigna förarbete testas även slutprodukten, traktorn, mycket noggrant.

– Produktutvecklingsprocessen som helhet är inte kortare än tidigare, eftersom traktorer har blivit så mycket mer komplexa, men vi kan göra fler tester samtidigt, förklarar Palonen.

Valtras ingenjörsteam har ett nära samarbete med moderbolaget AGCO:s 29 övriga teknikcenter. Totalt arbetar 2 500 personer med produktutveckling hos AGCO, varav 200 i fabriken i Suolahti. Dessutom arbetar ytterligare hundratals personer med produktutvecklingsprojekt relaterade till Valtra, exempelvis hos samarbetspartners inom teknikbranschen och hos leverantörer.

– Valtras teknikcenter i Suolahti har resurser för att designa hela traktorn från början till slut, men varje Valtra använder också komponenter som har utformats någon annanstans. På liknande sätt använder andra AGCO-traktorer komponenter som är konstruerade av oss. Vad skulle det vara för poäng med att till exempel utforma tre något olika trepunktslyftar för olika traktormärken? Nu kan ett team fokusera på detta medan de andra två kan ta fram något annat som är mer användbart för kunden, säger Palonen.

I Suolahti byggs också en ny designstudio och ett testrum för fyra årstider. Det nuvarande kylrummet kan bara simulera minusgrader, men det är svårt att hålla kylan när en kraftfull traktor körs. I det nya laboratoriet kommer den önskade temperaturen att förbli konstant, samtidigt som det går att skapa en önskad luftfuktighet och vinden. •

Industridesignern Henri Hokkanen arbetar på en plastmodell av ett armstöd. En hel del plast, trä och 3D-tryckta komponenter används i designstudion för att göra fullstora modeller av framtida traktorer och hytter.

Jan-Erik Karjula kör en traktor på testbädden. Resultaten kommer att användas för att vidare-utveckla både traktor och simulator.